BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sivut

tiistai 20. lokakuuta 2009

Näin minä jaksan tsempata itseni laihtumaan!

Tärkeintä on tietenkin motivaation löytäminen ja ylläpitäminen.
Ja minun ei tarvitse sitä paljoa haeskella, kun katsoo peiliin. Olisi myös kiva käyttää kivoja, vähän tiukempia vaatteita eikä aina vain löysiä huppareita ja hieman liian isoja farkkuja taikka college-housuja...
Thinspo-kuvat ovat myös osoittautuneet toimivaksi apukeinoksi ;D
Minulle on tärkeää, että olen asettanut itselleni tavoitepainon. Olen melko kilpailuhenkinen, joten pidän sitä että olen merkinnyt itselleni "maalin". Ja voihan tavoitetta asettaa uudelleen alemmas taikka käyttää "välitavoitteita", jos siltä tuntuu :)


Liikunta on myös tärkeää, että paino lähtisi mieluummin niistä läskeistä eikä lihaksesta. En halua olla laihaläski :(
Minulla on tapana luistaa liikunnasta mikäli teen vain seikkaperäisen suunnitelman, joten minun on täytynyt väsätä yksityiskohtainen kunto-ohjelma.
Kunto-ohjelman voi tehdä kuten minä: tulostin netistä juoksuohjelman ja lisäilin joka viikon kahdelle päivälle lihaskuntopäivät.
Taikka esimerkiksi näin: liikunta/lepo neljän päivän sykleissä, esim. 1. päivänä juoksu tai kuntopyöräily, 2. päivänä kävely, 3. päivänä lihaskunto ja 4. päivänä lepo, sitten alusta koko roska uudelleen ja uudelleen ja uudelleen...
Lisäksi nykyään, näin muutaman viikon aktiivisemman liikkumisen jälkeen, liikunnasta tulee todella hyvä ja seesteinen olo :)


Ajan kuluttaminen/ajatusten pitäminen pois ruuasta on myös omasta mielestäni olennainen osa laihdutusta.
Minä kulutan aikaani mm. koiran kanssa olemalla (leikki, lenkit yms), katselen televisiota, luen laihdutusblogeja ja muutenkin kulutan aikaa koneella (foorumit, javapelit mm. naamakirjassa muutama peli on koukuttanut minut!) jne... Kaloreiden laskeminenkin vie jonkun verran aikaa :)
Ja tietenkin kirjoitan blogia!


Syömisen tarkkailu on iso osa tätä meikäläisen laihdutusprojektia.
Olen vaihtanut vaalean leivän tummaan (tosin syön leipää melko harvoin) sekä tavanriisin tummaan. Lisäksi syön pienemmiltä lautasilta, jolloin ei tule mätettyä lautaselle niin paljoa tavaraa. Annoskokojen pienentämisen lisäksi punnitsen ruokani, jolloin kalorien laskeminen helpottuu.
Pyrin myös syömään paljon proteiinipitoista ruokaa. Proteiinit pitävät nälän loitolla pitkään ja ne kuluttavat kaikista ruoka-aineista parhaiten kaloreita. Lisäksi proteiinien syöminen edesauttaa lihasmassan säilymistä :)
Käytän syömisen tarkkailussa myös kiloklubia apuna. Sinne saa hyvin merkittyä syödyt kalorit, ei tarvitse ihan niin paljoa laskea itse (kuitenkin tarkistan energiapitoisuudet finelistä tai purkin kyljestä, kiloklubissa kalorimäärät heittävät usein melkoisesti) :D


Edistymisen seuraaminen on tietysti yksi hyvin tärkeä asia. Ilman käsitystä siitä, mihin suuntaan ollaan menossa, on vaikea pitää motivaatiota yllä. Onnistumiset ovat palkitsevia ja epäonnistumiset (ts. painonnousu) saa yrittämään entistä kovemmin!
Itse käyn puntarissa vain kerran viikossa. Näin ei tule friikahdettua muutamasta sadasta grammasta niin helposti.
Mittauksen kahden viikon välein, eli allit, lantio, vyötärö sekä sentit rinnan alta.
Suunnitelmissa on, että blogiin ilmestyy _kuvapostaus_ kuukauden välein!
Kiloklubissa edistyminen näkyy kivasti kaaviona :)


Laihduttaessa itsensä palkitseminen auttaa myös jaksamaan. Minä palkitsen itseni pitämällä kahden viikon välein "en laske kaloreita"-päivän. Eli tuolloin saan syödä mitä tahdon ja kuinka paljon tahdon :)
Itsensä voi toki palkita jollain muullakin kuin ruualla, esim. "kun olen laihtunut 5kg, saan ostaa uudet kengät", "kun olen laihtunut 8kg, saan mennä risteilylle" jne jne jne.
Tärkeintä kuitenkin on, että palkinto on tavoittelemisen arvoinen :)

* * * * *

Sitten tähän päivään: olen ollut varsinainen himoliikkuja!
Kävin kaverin kanssa hieman yli kahden tunnin reippaalla kävelyllä, jonka jälkeen 20 minuutin hölkkä/kävelylenkki. Kotiin päästyä sitten 20 min kuntopiiriä.
Ai että olen tyytyväinen itseeni ja olokin on mitä mainioin. Huomenna voi pitää lepopäivän hyvillä mielin! :)


Vielä tämän päivän syömiset:
puolikas banaani - 48kcal
3dl kaalipataa - 192kcal
kahvi sokerilla - 11kcal
tonnikalasalaatti (kurkku, herne-maissipaprika-tonnikala, oliiviöljy) - 335kcal
250g maitorahkaa - 145kcal
177g purkkimandariineja - 124kcal
=854kcal

0 ajatusta: